Türkiye’nin önemli dijital oyun ve e-pin satış sitelerinden Oyunfor.com’un Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu ile Türkiye oyun sektörünün güncel durumu ve merak ettiklerimiz üzerine konuştuk.
– Türkiye oyun sektörünün güncel durumunu kısaca özetleyebilir misiniz? Sektör bileşenleri sektörün güncel halinden ve gittiği noktadan memnun mu?
Ülkemizde oyun sektörü en hızlı gelişen sektörlerin başında geliyor. Sektörü; oyun satışları, yerli üretim ve tanıtım konu başlıklarında değerlendirirsek: Satış hacimleri her yıl artarken bu artışla doğru orantılı olarak oyun firmaları Türkiye pazarını son yıllarda daha çok önemsiyor.
Oyun satışları, döviz kurlarının artışından dolayı yavaşlamaya başlasa da özel TL fiyatlandırmalarıyla satışları hareketlendirmeye çalışıyoruz. Üretim anlamında ise, ülkemizde özellikle son yıllarda büyük yatırımlar alan oyun firmalarıyla gündeme gelen oyun sektörü çok daha fazla sayıda girişimci çekmeye başladı.
Bu anlamdaki gelişmeler önümüzdeki yıllarda ülkemiz oyun sektörüne ciddi bir ivme katacaktır zira üretimdeki gelişmeler yatırımcıları da hayli tatmin ediyor. Ülkemizde yirmi milyonu aşkın oyunseverin olduğu biliniyor.
Oyunlarla ilgilenen nüfusun 18-45 yaş aralığında daha fazla yoğunlaştığını gören firmalar artık tanıtım faaliyetlerindeki bütçelerin bir bölümünü (e-spor sektörünün de gelişmesiyle) bu alana kaydırdı. Bu durum finansman olarak e-spor ve dolaylı olarak oyun sektörüne ciddi katkılarda bulundu.
– Pandemi ve sokağa çıkma kısıtlamalarıyla birlikte oyun ve oyun içi satışlarında çok ciddi artışlar meydana gelmiş, oyun sektörü herkesin iştahını kabartan bir noktaya evrilmişti. Bu durum geçerliliğini korumaya devam ediyor mu yoksa kısıtlamaların kalkmasıyla birlikte satışlar pandemi öncesindeki seviyelere geri mi döndü / dönüyor?
Pandemi ile beraber evde geçirilen zamanın artması oyunlara olan ilgiyi artırarak, sektörün en yüksek cirolarına ulaşmasını sağlamıştı. Normalleşme süreci ile birlikte tekrar normal seviyelere dönülüyor.
– Uzun zamandır düzenli olarak her ay satış verilerinizi açıklıyor ve sektörle ilgili fikir sahibi olmamızda önemli bir rol oynuyorsunuz, öncelikle bunun için teşekkür ederiz. Son dönemlerde açıkladığınız verilere bakıldığında PC ve konsol oyunu satışlarında ciddi bir düşüş yaşanırken mobil oyunların oyun içi satışlarında düzenli bir artış yaşandığını görüyoruz. Bunu nasıl açıklarsınız?
Oyun satışlarını ülkemizde etkileyen faktörleri; oyunun donanım seviyesi, fiyatlandırma ve oyun türü olarak sıralayabiliriz. Ülkemizde özellikle döviz kurlarının artışı, döviz fiyatlandırmalı PC ve konsol kategorisindeki oyun alışverişlerinde düşüşe neden oldu.
Ayrıca, PC kategorisindeki oyunların kalitesi arttıkça oyuncuların bilgisayarlarını donanım olarak geliştirmek zorunda olmaları satışların azalmasına etki eden faktörlerden bir diğeri. Akıllı telefonların yaygınlaşması mobil oyunların gelişimini de hızlandırdı.
Hemen hemen herkesin elinde akıllı telefon mevcut. Bununla beraber zaman – mekân fark etmeksizin oyun oynama avantajı, her oyunu donanım sorunu olmadan oynayabilme ve yerel fiyatlandırma uygulamalarının olması mobil oyunların satışlarını hızla yukarıya çıkarttı. Bu durum uzun süre daha böyle devam edecek gibi görünüyor.
– Bu durum sistematik olarak önümüzdeki aylarda da devam ederse Türkiye oyun sektöründe ne gibi değişiklikler beklemeliyiz? Oyunfor bu değişikliklere hazır mı?
Oyun sektöründe özellikle kategori olarak satış paylarının mobil kategoride gerçekleşmesi, firmaları mobil oyun departmanları açmaya ve mobil oyun geliştirmeye yönlendirdi.
Oyunfor.com olarak bu alandaki değişikleri çok önceden takip ederek, Google Play, Tencent, Garena, NetEase gibi mobil kategorideki köklü firmalar ile anlaşmalar yaparak oyunculara bu alanda ciddi faydalar sağladık, sağlamaya da devam ediyoruz.
– Ülkemizdeki dijital oyun ve e-pin satış sitelerinin kendi aralarındaki ilişki nasıl? Yoğun bir rekabet yaşanıyor mu?
Her sektörde olduğu kadar rekabet yaşanıyor. Ülkemizdeki dijital oyun ve e-pin satış sitesi olarak faaliyet gösteren birçok firma ile iyi ilişkiler içerisindeyiz. Karşılıklı faydalar sağlayarak, bazı durumlarda ortak hareket edebiliyoruz.
– Valve geçtiğimiz günlerde Steam kütüphanemizde yer alan her oyunu oynayabileceğimiz Steam Deck isimli yeni el konsolunu duyurdu. Türk oyunseverlerin oynama ve satın alma alışkanlıklarını yakından bilen biri olarak sizce Steam Deck Türkiye’de rağbet görür mü?
Steam ülkemizde çok sevilen ve çok kullanılan bir platform. Steam Deck’in açıklanan özellikleriyle ülkemizde de rağbet göreceğini düşünüyorum. Tabii ki rağbet, fiyatlandırma ve dağıtım ağlarına da bağlı olacaktır.
Sayın oyun geliştiricileri çok para var diye mobil oyun geliştiriyorsunuz fakat bilgisayar oyunlarında yerli oyunlara hasretiz, bu tutumunuz çok yanlış bence artık bizimde bir Far Cry, Call of Duty , Battlefield çıkarma vaktimiz geldi , biliyorum bunlar çok uç örnerkler ama sonuçta bu serilerde bir yerden başladı siz böyle sürekli mobil oyun geliştirirseniz biz nası oyun dünyasında küresel atak yapacağız.