Geliştirme sürecinde çok oyunculu oynanışa odaklanan ve tanıtımında da bu alana ağırlık veren yapımların özellikle son 5 yılı göz önünde bulundurduğumuzda başarısız bir çıkış gerçekleştirdiklerini biliyoruz. Redfall daha ilk sinematik tanıtımıyla duyurulduğunda, pek de sevemediğim bir tür olduğundan yine benzer bir çıkış gerçekleştirecek bir oyunun bizleri beklediği hissine kapılmıştım. Daha sonra oyunun geliştiriciliğini Prey ve Dishonored’in arkasındaki ekibin üstlendiğini duyunca biraz da olsa beklentim artmıştı.
Ardısıra gelen bilgiler sonrası oyunun tek oyunculu oynanışı da desteklediği ve kendine has bir hikâyesinin bulunacağını öğrendikten sonra söz konusu Arkane Austin olunca ister istemez oyunu beklemeye başladım. Oynanış videolarının gelmesiyle birlikte az çok ilk düşüncelerimin gerçek olduğunu ve oyunun, karakter yetenekleriyle kombinlenen Back 4 Blood benzeri bir oynanışa sahip olduğunu fark ettim. Aslında kulağa ve göze oldukça hoş gelen bu oynanışta asıl dikkat etmemiz gereken nokta bunu ne kadar uzun süre sıkılmadan sağlayabileceğiydi.
Bethesda’nın sağlamış olduğu kod sayesinde oyuna erkenden erişme imkânı yakaladık ve sizler için inceledik. Tüm detaylarıyla Redfall inceleme yazımız yayında!
Redfall İnceleme
En temel hâliyle özetlemek gerekirse Prey ve Dishonored’ın ödüllü ekibi Arkane Austin’in geliştirdiği Redfall, açık dünyada tek oyunculu veya dört kişiye kadar diğer oyuncularla oynayabileceğiniz bir birinci şahıs nişancı oyunu. Arkane’in özellikle Prey ve Dishonored’da bizlere gösterdiği başarılı dünya tasarımı geleneğini devam ettiren Redfall, stüdyonun kendine özgü oynanış tarzını hikâye tabanlı aksiyon nişancı türüyle birleştiriyor.
İlginizi Çekebilir: STAR WAR Jedi: Survivor İnceleme
Oyunun geçtiği Massachusetts’e bağlı bir ada kasabası olan Redfall, güneşi engelleyip kasabada yaşayanların dış dünyayla bağlantısını kesen bir vampir lejyonu tarafından kuşatılması sonrası oyunculara açık dünyayı keşfetmek ve vampirlerin ortaya çıkışındaki gizemi çözerken, aynı zamanda hikâyenin sır perdelerini aralamak düşüyor.
Arkane Tadında Grafikler ve Hikâye
Bir yapımın arkasında Arkane olduğunda grafik açısından söylenecek pek fazla şey yok. Prey ve Dishonored’de Arkane ile özdeşleşen grafik ve sanat tasarımı Redfall’da da karşımıza çıkıyor. İncelemenin ilerleyen kısımlarında değineceğim karakter yeteneklerinden, bu yeteneklerin oyunun dünyası içerisinde kullanımına dek tam da Arkane’den beklenen bir iş çıkarılmış. Özellikle kapalı mekanlarda geçen bazı sekanslardaki ışıklandırmaların da oldukça başarılı olduğunu söylemeden geçemeyeceğim.
Hikâye, Redfall benzeri oyunlarda pek göremediğimiz, görmeyi de beklemediğimiz noktalardan biri olsa da geliştirici stüdyo, nispeten beklentilerimin altında kalsa da evrene dair bir alt yapı oluşturmuş. Çok oyunculu oyunlarda alıştığımız, tamamen bölümü geçmek ve baş düşmanı alt etmek yapısının aksine Redfall’da her görev öncesi ve açılışta evreni ve evrenin temellerini anlatan sinematikler mevcut. Ayrıca hikâyeyi destekleyecek pek çok gizli toplanabilir notlar ve öğe dünyaya serpiştirilmiş.
Ters giden bilimsel deneyler sonucu ortaya çıkan ve ruhani yeteneklere sahip Redfall vampirleri, Redfall’ın tamamını çepeçevre sarmış durumda. Vampir lejyonunun ve onların deli mürit sürüsünün üstesinden gelmek için oyunun açılışında her biri kendine özgü yeteneklere sahip çeşitli kahramanların bulunduğu bir ekip içerisinden seçiminizi yapabiliyorsunuz. Yapmış olduğunuz karakter seçimi yeni bir karakter yaratmadıkça o oyunda değiştirilemediğinden, oyun stilinize uygun karakter seçimi yapmanızda fayda var.
Redfall’da bir dizi hayatta kalan olarak hikâye görevlerinizi ana üssünüzden alabiliyorsunuz. Haritanın pek çok noktasında bulunan güvenli evleri temizlemeyi başarıp yeni yan görevlerin kilidini açabilirken, sadece keşfederek de bazı yan görevlere ulaşabiliyorsunuz. Bu yan görevler, ana görevlerdeki ilerlemenizi kolaylaştıracak ve karakterinizi daha da güçlendirecek bir dizi olanağı sizlere sunuyor. Yan görevlerin birçoğu doğrudan bölge temizleme veya aranan bir öğeyi bulma üzerine olsa da ana görevler yer yer hikâyeyi destekleme konusunda önemli rol oynuyor ve oynanışı çeşitlendiriyor.
Harita ve Toplanabilirler
Redfall, alışılmışla olağanüstüyü harmanlayan, zengin bir dünyada geçiyor. Redfall’ın açık dünyası ve haritası Prey’deki Talos I uzay istasyonu ve Dishonored’daki Dunwall’u tasarlayan uzman bölüm tasarımcıları tarafından özenle hazırlanmış.
Redfall’ın haritası başlangıçta bana fazlasıyla küçük gelmiş ve bu bana, oyunun süresinin de kısa olabileceğini düşündürmüştü fakat ana hikâyede biraz ilerledikten sonra yeni bir haritanın daha kilidini açılıyor. Ne yazık ki o noktadan sonra başlangıçtaki haritaya dönmek mümkün değil ancak daha fazla görev ve yepyeni bir haritaya geçiş nispeten oyunun dinamiğini de etkiliyor.
Harita nispeten küçük olsa da içerisinde barındırdığı tarihi yerler, keşfedilmelerinden itibaren sizler için hızlı seyahat noktalar işlevi görmeye başlıyor. Bu sayede gideceğiniz yerler için şuursuzca koşmanıza ve aynı düşmanlarla tekrar tekrar savaşmanıza gerek kalmıyor.
Başlangıçta Redfall’ın haritasının her noktasına gitmeniz mümkün değil. Haritanın bazı bölümlerdeki geçişler size hasar veren kırmızı sislerle kaplanmış durumda. Ayrıca vampir yuvaları, haritanın pek çok noktasında daha fazla vampirin spawn olmasına neden olduğundan, onları temizlemeniz için sizleri bekliyor.
İlginizi Çekebilir: Resident Evil 4 İnceleme
Vampir yuvaları haritada rastgele beliriyor ve girip alt ettiğiniz takdirde harika ödüller sunuyor. Bu yuvalar, harita üzerinde (mavi daire) düşmanları güçlendiren ve oyuncular tarafından yok edilene kadar yavaşça büyüyen bir etki alanı oluşturuyor. Dünya üzerinde doğrudan girişleri olan bu yuvalara girdiğinizde ana merkez olan kalbi yok etmek için önce tüm küçük kalpleri yok etmeniz gerekiyor. Daha sonrasında oyuncuyu ödüllendiren sistem devreye giriyor. Bu noktada doğru çıkış kapısını bulmadan önce ganimet toplamak için kısa bir süreniz bulunuyor ve süre bitmeden dışarı çıkabilirseniz, fazladan XP ve ganimet kazanıyorsunuz. Bu ve buna benzer mekanikler, haritayı sadece temizlemek için temizlemediğinizi, aynı zamanda karakterinizi güçlendirecek bir dizi etkeni tetiklediğinizi hissettiriyor.
Redfall’ın dünyasının her yerinde toplanabilir öğe bulunuyor olsa da bu öğelerin temelde pek de bir anlamı yok. Bazı ganimet kutularından bulduğunuz daha güçlü silahların haricinde kalan ingiliz anahtarından, çamaşır deterjanına kadar aklınıza gelebilecek türlü türlü toplanabilir öğeler, topladığınız anda üssünüzde bir şeyleri geliştirmeye veya satın almaya kullanacağınız oyun içi para birimine dönüşüyor. Bu mekaniğin temelde fazlasıyla basite indirgendiğini düşünüyorum ve bu, mekânları keşfederken sürekli toplama tuşuna basmanıza neden oluyor. Silahlar özelinde silahlara takılabilecek veya karakterimiz üzerinde etkisi olabilecek türlü türlü ekipmanları toplayabilseydik, oyunun zayıf kaldığı keşif hissi fazlasıyla artabilirdi.
Oynanış ve Oynanış Çeşitliliği
Redfall’ın en ön plana çıktığı nokta oynanışı olsa da en zayıf kaldığı nokta da bu ne yazık ki. Redfall, tek oyunculu oynanışı hikâyeyi tamamlama odağıyla sunuyor olsa da Redfall’ı Redfall yapan şeyleri deneyimleyebilmeniz için ne yazık ki en az 1 kişiyle birlikte oynamanız gerekiyor.
Arkane Austin, Redfall’ın oynanışını şekillendiren 4 farklı karakterin yeteneklerini tasarlarken (oyunun çıkışından sonra 2 karakter daha eklenecek), bu karakterlerin yeteneklerinin birbiriyle kombinlendiğinde daha eğlenceli ve işlevsel hissettirmesini amaçlamış. Bunu da oldukça başarılı bir şekilde hissettiriyor olsa da bu eğlenceyi düşüren etkenler de ne yazık ki mevcut.
Redfall’da aynı anda üç farklı silah taşıyabiliyorsunuz ancak vampirleri tamamen öldürmenize yarayan kazık bağlı silahlardan en az 1 tane taşımanız gerekiyor. Redfall’da yer alan vampirlerin saldırı ve hareketleri türlerine göre değişiyor olsa da hepsinin en temel özelliği fazlasıyla çevik oluşları. Bu yüzden karakterinizin yeteneklerini hem doğru kullanmalı hem de doğru kombinlemelisiniz. Canı tamamen azalan vampirler, onları tamamen öldürmenize yarayacak kazık saldırısı için sizleri bekler duruma düşüyor ve silahınızda kazık bulunuyorsa kazığı saplayarak onları yok edebiliyorsunuz.
İlginizi Çekebilir: Hogwarts Legacy İnceleme
Haritadaki tek düşmanınız elbette vampirler değil. Vampirlerle savaşan bir diğer grup ise haritada belli noktalarda devriye gezen ve bölge tutan Bellwether güçleri. Bellwether güçlerini zaman zaman yok etmekte zorlandığınız vampirleri afallatmak için kullanabiliyorsunuz. Ayrıca hem bu takviye ekiplerini hem de vampirleri yok edebilmek için sarılacağınız tek limanınız silahlar değil. Haritaya farklı şekillerde serpiştirilen, yakıt bidonundan benzinliğe kadar patlayıcı ve yanıcı bir dizi öğe oynanışınıza ve yeteneklerinize çeşitlilik kazandırabiliyor.
Redfall’daki eğlencenizi baltalayacak unsurlardan biri korkunç yapay zekâsı. Redfall karakterlerinin yetenekleri ve mekânların tasarlanışı gizliliğe dayalı oynanışa izin verse de yapay zekânın zayıflığı hiçbir şekilde gizli oynamaya teşvik etmiyor. Öyle ki 1 metre dibindeki adamı vurduğunuzda hiçbir tepki vermeyen düşmanlardan, sizi görmediği hâlde aniden teyakkuza geçen düşmanlara kadar yapay zekâ başından sonuna hiçbir şekilde doğru çalışmıyor. Başlarda oyunu keşif sürecinden olsa gerek tahammül edebiliyor olsam da oyun sürem arttıkça yapay zekânın bu denli kötü olması beni oyundan fazlasıyla yıldırır noktaya getirdi.
Oyunun bir diğer zayıf kaldığı nokta da buglar. Görevinizi tamamlamanızı engelleyen buglardan, yalnızca görsel olsa da rahatsız eden buglara kadar birçok bug mevcut. Görsel buglara fazla takılan biri olmasam da pek çok kez denk geldiğimi belirtmem gerek.
Redfall’la Özdeşleşen Silahlar
Redfall, birinci şahıs nişancı oyunlarının aşina olduğu birkaç standart silah sunuyor. Saldırı tüfekleri ve pompalı tüfekler gibi bazı silahlar, yukarıda belirttiğim gibi vampirleri yok edebilmeniz için namlularına takılı vampir kazık süngü ekleriyle geliyor.
Topladığınız ya da satın aldığınız bir silaha ihtiyacınız kalmadığında, cephane, erzak, silah, sağlık paketleri vb. satın almanızı sağlayan oyun içi para birimini edinmek için envanterinize gidip silahı hurdaya ayırabiliyorsunuz. Temel silahların yanı sıra vampirlere karşı kullanabileceğiniz ve yıkımı bambaşka bir seviyeye çıkaran silahlar da mevcut.
- Stake Launcher, Türkçe adıyla Kazıkatar, sivri uçlu hemen hemen her şeyi ateşlediğinden vampirlerin en büyük düşmanı diyebiliriz. Bu silahla tek seferde taşıyabileceğiniz cephane sınırlı çünkü büyük hasar veriyor, bu yüzden bu atışları değerlendirdiğinizden emin olmanız gerekiyor. Kazıkatarlar savunmasız vampirlerin işini bitirebiliyor, bu nedenle bir vampire kazığı saplayacak yakınlıkta değilseniz işlerini bitirmek için kazık ateşleyebiliyorsunuz.
- UV Beam, Türkçe adıyla Morötesi Işın, vampirleri morötesi ışığa maruz bırakarak donmalarını sağlıyor. Donan vampirler tamamen savunmasız durumda kaldıklarından tek bir yumrukla işlerini bitirmeniz mümkün. Morötesi Işın insan düşmanlar üzerinde aynı etkiye sahip olmasa da onları kör etmek adına kullanılabiliyor.
- Flare Gun, Türkçe adıyla İşaret Fişeği, vampirlere karşı kullanabileceğiniz silahlardan sonuncusu. İşaret Fişeği, düşmanları, araçları ve gazla çalışan ekipmanları patlatmak için, petrol birikintilerini yakmak veya ulaşamadığınız savunmasız vampirleri uzaktan halletmek için oldukça etkili bir silah.
Karakterler ve Yetenekler
Redfall’ın her bir karakteri kendine özgü bir dizi yetenek sunuyor. Her karakterin yeniden kullanmak için belli bir süre beklemeniz gereken iki ana yeteneğinin yanında bir de ulti diyebileceğimiz, diğer yeteneklerin yanı sıra dolması için düşmanlardan düşen özleri kullanabileceğiniz bir yeteneği daha bulunuyor.
Redfall’ın oynanışındaki eğlenceyi tek oyunculuda yakalamanız nispeten kısıtlanıyor olsa da bir veya daha fazla arkadaşınızla oynadığınızda, hedeflerin üstesinden gelmek ve heyecan verici oyun senaryoları oluşturmak için karakter güçlerini ve yeteneklerini birleştirerek Redfall’dan daha çok keyif almanız mümkün.
Jacob’ı çatıya fırlatıp rahatça keskin nişancılık yapmasını sağlamak için Layla’nın asansörünü kullanabilir, Remi’nin C4’ünü Bribon’a fırlatıp, Devinder’ın Blacklight (Siyah Işık) yeteneği sayesinde taş kesilmiş bir grup vampirin içine dalmasını sağlayabilirsiniz. Kaosu sevmiyorum diyorsanız da tüm ekibi Jacob’ın görünmezlik pelerini ile gizleyip, düşmanları gizlice geçmek için Devinder’ın ışınlayıcısını kullanabilirsiniz. Redfall bu noktada oyunculara kendi oyun deneyimlerini yaratmaları için bir dizi çeşitlilik sunuyor.
İncelemeyi tamamladığım sıralarda oyuna tam 70 GB’lık ilk gün güncellemesi geldi, bu nedenle incelemede değindiğim tüm noktaların bu güncelleme öncesine ait olduğunu belirtmem gerek.
Redfall’ı PC platformu üzerinden deneyimledim. Performans olarak bazı zamanlar FPS düşüşü yaşasam da oyunun genel olarak gayet iyi optimize edildiğini düşünüyorum.
İlginizi Çekebilir: Forspoken İnceleme
Özetlemek gerekirse Redfall, arkadaşlarla girip eğlenebileceğiniz ancak tek başına oynamayı seviyor ve hikâyeye önem veriyorsanız çok kısa sürede sıkılacağınız türden bir oyun olmuş. Arkane Austin’in geçmişteki başarıları göz önüne alındığında, oyunun genel hatlarıyla bu stüdyonun seviyesinin altında kaldığını düşünüyorum. Oyun hakkındaki görüşlerinizi aşağıda yer alan yorumlar sekmesi üzerinden bizlerle paylaşmayı unutmayın sevgili Turuncu Levye takipçileri.
İnceleme
Redfall
Redfall ne yazık ki beklentilerin ve Arkane Austin’in seviyesinin altında kalarak, bu yılın çok geçmeden popülaritesini kaybedecek oyunlarından biri olmuş.
ARTILAR
- Karakterler ve Yetenekler
- Oynanış Çeşitliliği
EKSİLER
- Yapay Zekâ
- Tek Oyunculu Oynanabilirliğin Düşük Olması
- Birbirini Tekrar Eden Yan Görev Dizesi
- Düşman Çeşitliliği
- Görsel ve Oyunu Kıran Buglar