DLC, yani “Delece”, yani Downloadable Content, yani İndirilebilir içerik… Günlük hayatta pek çok kez duyduğumuz DLC, belki de pek çoğumuzun bilmediği bir kavram. Peki, DLC nedir?
Adından da anlaşılacağı üzere DLC, İndirilebilir İçerik demektir. Piyasada yer alan herhangi bir oyun için çıkabilir. Sadece dijital olarak edinebileceğiniz bu içerikleri; Steam, PSN, XBLA ve benzeri portallarda görebilirsiniz. DLC‘ler farklı şekillerde vücut bulabilir. Bazen oyun içerisindeki karaktere eklenen yeni bir kıyafet, bazen oyunun multiplayer moduna yeni bir harita, bazen de oyunun içerisine farklı bir hikaye ekleyebilir.
Genellikle bir ücret karşılığı satın alınan bu DLC’ler elinizdeki mevcut oyuna ekstra içerik sağlar. Örnek olarak elinizde mevcut olan Call of Duty: Ghosts oyunu için alacağınız harita DLC’si ile multiplayer modunuzdaki harita sayısını çeşitlendirebilirsiniz.
İlginizi çekebilir: 2020’de Çıkacak Oyunlar
DLC nedir tam olarak?
DownLoadable Content kelimesinin harflerinden oluşturulan DLC terimi, genellikle oyunlarda kendine yer buluyordu.
Öncelikle oyunların tam sürümleri piyasaya çıkıyor. Bu ilk halinde yapımcıların bize göstermek istedikleri hikaye, oynanış, karakterler, müzikler ve daha fazlası tam anlamıyla kendine yer buluyor. Yine de bize anlatmak istedikleri ya da göstermek istedikleri yeni detaylar ellerinde kalıyor. İşte bu ekstra içerikler ise DLC olarak satışa çıkarılıyor.
Kimi zaman bu paketler, bir pazarlama stratejisi olarak da kullanılıyor. Yapımcılar oyuna dair geliştirdikleri her şeyi ilk sürüme koymayarak, daha fazla para kazanmak istiyorlar. Oyuncuların ilgisini çekeceğini düşündükleri kimi detayları ana sürümden çıkarıp, daha sonra çeşitli DLC paketleri şeklinde satışa çıkarıyorlar.
Her ne kadar günümüzde oyun pazarlaması paralı DLC’ler üzerine yoğunlaşmış olsa da bu her zaman böyle değildi. Gerçek oyunculuğun yaşandığı yıllarda yapımcılar, oyunu daha da güzel hale getirmek için paketleri ücretsiz olarak oyunculara sunuyorlardı.
DLC paketlerinin tarihi
Dijital oyun dağıtımı kavramı Atari’nin GameLine hizmeti ile 1980’lere dayanıyor; ancak gerçek zamanlı strateji oyunu Total Annihilation, geliştiricilerinin her ay yeni içerik yayınlamaya başladığı 1997’de DLC’yi normalleştirmek için gereken adım atılmıştı. Birkaç yıl sonra Sega, Microsoft, Sony ve Nintendo, konsolları ve avuçiçi sistemleri için DLC’yi desteklemeye başladı. Guitar Hero ve Just Dance gibi franchise’lar çıktıklarında ise indirilebilir içerikler artık oyun dünyasının değişmezleri arasına girmişlerdi.
2000’li yılların sonlarında, sosyal medya ve mobil oyun, mikroişlemler kavramını normalleştirdi, bu da oyuncuların tek bir dokunuşla yeni içerikleri hızlı bir şekilde indirmelerini kolaylaştırdı. Böylece, geliştiriciler sürekli olarak oyuncuların satın alabileceği yeni özellikler eklemeye teşvik edildi. Bugün, neredeyse her büyük konsol veya mobil oyun bir çeşit DLC’yi desteklemektedir.